Miten asennetaan traktorin ketjut?
Ketjujen asentamisesta tuntuu olevan monenlaisia ohjeistuksia joita kukin säätää oman kokemuksen perusteella. Kysyimme asiaa itse ketjujen valmistajalta Nordic Tractionilta, eli entiseltä OFA:lta ja tällaiseen ohjeistukseen me maatalouskoneet.fi:llä päädyimme keskustelun tuloksena:
Ketjujen kireys on tärkeä tekijä, sekä renkaan, että ketjun käyttöiän maksimoimiseksi.
Oikeanlaisella asennuksella
- minimoidaan ketjujen rasitus renkaalle
- maksimoidaan ketjun ja renkaan käyttöikä
- saadaan paras hyöty ketjua käytettäessä kun ketju toimii niinkuin pitääkin.
Nastaketjuille ja liikenneketjuille on molemmille oma ohjeensa oikeasta asennuskireydestä:
- Nastaketjuilla on tärkeää, että nastat pysyvät renkaan kanssa hyvin linjassa, jolloin pito on paras. On myös tärkeää, ettei ketju ole liian kireällä kuluttamassa turhaan rengasta.
- Liikenneketjuilla asennus on löyhempi, jolloin ketju elää omaa elämäänsä renkaan pinnalla ja liikenneketjujen lattanasta antaa silti parhaansa liukuesteenä.
Nämä huomioiden asentamiseen on molemmille ketjuille omat nyrkkisääntönsä - (sananmukaisesti):
- Liikenneketjun asennus on tehty oikein kun liikenneketjua renkaan päältä nostettaessa, renkaan ja ketjun väliin jää tila johon mahtuu nyrkki pystysuunnassa (siis niinkuin löisit nyrkkiä pöytään).
- Nastaketju on riittävän kireällä kun ketjua renkaasta irti nostettaessa renkaan ja ketjun väliin voi laittaa kämmenen helposti. Samalla voi tehdä testin: Kun kämmen on ketjun ja renkaan välissä, ja ketjusta päästää irti, ketjun palautuminen renkaan päälle ei saisi sattua kämmenselkään. Näin varmistetaan, että ketju on riittävän tiukalla, mutta myös riittävän löysällä renkaan päällä ja rengas pehmeämpänä osapuolena voi elää omaa elämäänsä ketjun sisällä.
Toivottavasti näillä ohjeilla ketjujen päälle laittaminen sujuu entistä jouhevammin ja ajokilometrejä kertyy enemmän sekä ketjuille, että renkaille.